موضوعات: "بدون موضوع" یا "چکیده مقالات"

موضوع : نقش امید در زندگی

چکيده
اميدوار بودن ، هنري است که بايد همگان ، به خصوص نسل پوياي جوان آن را فرا بگيرند . زیرا امیدواری حالتي نفساني بوده و موجب دل بسته شدن انسان به امور مورد انتظار خود مي شود .
در اسلام ، اميد و آرزو جايگاه رفيعي داشته است تا جايي که معصومين در روايات از اميد به عنوان رحمت الهي ياد کرده اند . به طور کلي اميد و آرزو را به دو قسم اميد و آرزوي کاذب و صادق تقسيم کرده اندکه تشخيص دادن آن ها امري الزامي است . آرزوهاي واهي و نامتعادل از مهمترين آفات اميدها و آرزوها بشمار رفته اند . زيرا طبق روايات ، آرزوهاي دراز ، عقل انسان را مي برد و اگر از حد اعتدال خارج شود ، مفاسد جبران ناپذيري به دنبال خواهد داشت .
براي داشتن روحيه ي اميدوارانه راه هاي مختلفي وجود دارد : 1ـ ديدن نيمه ي پر ليوان و انديشيدن به داشته هاي خود . 2ـ توکل بر خدا .3ـ توجه به گذشته ي شيرين و مرور خاطرات مسرت بخش . 4ـ داشتن تصويري روشن از آينده و بهره مندي از روحيه ي انتظار . 5 ـ داشتن شناختي بهتر از سختي ها . 6 ـ تحمل تپش هاي پر اضطراب انتظار و از ياد نبردن طلوع خورشيد .
کلام آخر اين که اميد و اميدواري در هر عملي يا رفتاري ضروري است و نمي توان بدون داشتن اميد کاري را به نحو احسن انجام داد .


باز هم مرا می بخشی ؟

گفتم :چقدر احساس تنهایی می کنم…، گفتی : من ازرگ گردن به تو نزديك‏ترم. ق/16


گفتم:توهمیشه نزدیکی من دورم،کاش می شد به تو نزدیک شوم.گفتی: پروردگارت را در دل خود به تضرع و ترس ، بى‏ آنكه صداى خود بلند كنى ، هر صبح و شام ياد كن و از غافلان مباش. اعراف/205


گفتم:این هم توفیق می خواهد… گفتی: آيا نمى ‏خواهيد كه خدا شما را بيامرزد؟ نور/22


گفتم:معلوم است که دوست دارم مرا ببخشی…گفتی:از پروردگارتان آمرزش بخواهيدوبه درگاهش توبه كنيد.هود/90


گفتم:دیگر روی توبه ندارم…گفتی:اوست آمرزنده گناه و پذيرنده توبه‏.غافر/3


گفتم:با این همه گناه برای کدام گناهم توبه کنم؟گفتی: خدا همه گناهان را مى‏ آمرزد.زمر/53


گفتم:یعنی بازهم بیایم؟بازهم مرا می بخشی؟گفتی:هر آينه خدا توبه‏ كنندگان و پاكيزه گان را دوست دارد. بقره/222


گفتم:در برابر این همه مهربانیت چه کار می توانم بکنم؟ گفتی: اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد،خدا را فراوان ياد كنيد.و هر بامداد و شبانگاه تسبيحش گوييد.اوست كه خود و فرشتگانش بر شما درود مى ‏فرستند تا شما را از تاريكى به روشنى برد،زيرا خداوند با مؤمنان مهربان است.احزاب41-43

موضوع : حیات طیبه

حیات طیبه معناى وسیعى دارد از جمله : حیاتى سرشار از معنویت و ایمان و احسان به خلق ، حیاتى به دور از غفلت ، سهو و نسیان و …. . پروردگار ، دنیا را از آن جهت آفریده است که وسیله¬ي رسیدن به هدف متعالی انسان و دست‏یابی به حیات حقیقی و ابدی در جوار رحمت حق باشد ، نه اینکه این حیات ناپایدار خود هدف زندگی قرار گیرد و این جزئی از فلسفه ی حیات طیبه است . ويژگي¬هاي حيات طيّبه در قرآن : 1 ـ پايدارى و نامحدود بودن 2 ـ كمال وجودى 3 ـ معيار و ميزان بودن 4 ـ جايگاه كتب قدسى و جلوه¬ي آيات الهي5 ـ كرامت 6 ـ رحمت خاص 7 ـ پاداش نيكوكارى و عقوبت بدکاري 8 ـ آخرت ، می باشد . برای پاس داری از حیات طیبه بايد مراقب بود كه مبادا شيطان از راه¬هاى هدايت الهى نفوذ كند و با گستردن دام ولايت خود ، حيات طيّبه را به تباه¬خانه¬ي حيات دنيا بكشاند و این ازطریق توکل و صبر امکان پذیر است . حيات طيّبه با معيار ايمان و تحت ولايت الهى در عالم « عنديّت » و در پرتو ولايت الهی و از طريق ولايت اهل بيت عصمت و طهارت ( عليهم السّلام ) تحقق مى يابد . شش اصل براي رسيدن به حيات طيبه لازم است : اصل اول طبق آيه¬ي سوره¬ي انفال ، اجابت دعوت پيامبر . اصل دوم طبق آيه¬ي سوره¬ي نحل ، هر کس عمل صالح انجام بدهد ، خواه زن و خواه مرد مؤمن و معتقد باشد از حيات طيب و پاکیزه برخوردار خواهد شد . اصل سوم : باعث صعود و تکامل انسان مي¬شود . اصل چهارم اين صعود به معناي تجافي و جا خالي کردن از جهان طبيعت نيست اصل پنجم : لازمه¬ي صعود و کمال انساني ، جاودان بودن و جاويد شدن اوست . اصل ششم اين است که لذت شنيدن اين ندا يعني « يَا اَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا » تمامي سختي¬ها و دشواري¬هاي روزه گرفتن را در برمي¬دارد . شهود و لقاي الهي ، شعور و بينش برتر ، شادي و آرامش دروني از آثار حیات طیّبه به شمار می روند . از نتايج و ثمرات دنیوی حیات طیّبه می توان به پرباری و سودمندی ،روشن‏بینی ، محبت و دوست يابي و … اشاره کرد . حیات طیبه دو نتیجه اخروی دارد یکی جاودانگی و دیگری فرجام نیک است .

شیطان لاغر و چاق

شیطان فربهی شیطان لاغری را ملاقات نمود، سبب لاغری او را پرسید گفت:من مسلّطم به مردیکه هرگاه می خورد و می آشامد و نزد اهلش می رود بسم الله می گوید پس من محروم می شوم از مشارکت با او،لذا لاغر هستم.
پرسید تو چرا فربهی؟گفت من مسلّطم بر مردی که می خورد و می آشامد ونزد اهلش می رود در حالتیکه غافل است از نام خدا،پس مشارکت می کنم او را در آنها .لذا این چنین چاق هستم.

شعری در وصف حضرت علی ( علیه السلام ) و حضرت فاطمه ( سلام الله علیها )

در گشایش هر گره ای گویم ثنای فاطمه
در استجابت می برم نام خدای فاطمه
آن دم که دیدم مشکلم دل از امانم برده بود
گویم خدایا أدرکی أعطی به حق فاطمه

 

* * *

 


در ورد زبان همه هست یا علی
ورد زبان من و تو یا علی
هر که بخواهد بشود اهل دل
از ته دل سر بزند یا علی


یا علی